کد مطلب:276574 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:135

کمال ایمان
نظر به این كه دعا برای تعجیل فرج حضرت ولی عصر - عجّل اللَّه فرجه الشریف - اظهر محبّت زبانی نسبت به امیر مؤمنان علیه السلام است، مایه كمال ایمان می باشد. در روایات



[ صفحه 640]



متعدّدی آمده این كه؛ هر كس آن حضرت را به زبان دوست بدارد، یك سوم ایمان در او كامل می گردد. این احادیث در تفسیر البرهان [1] مذكور می باشند.

اضافه بر این، روایتی كه در مجلّد نهم بحار از حضرت حضرت ابوالحسن الرضاعلیه السلام از پدرانش آورده دلالت می كند، آن حضرت از جدّ بزرگوارش علی علیه السلام نقل كرده كه فرمود: برادرم رسول خداصلی الله علیه وآله به من فرمود: هر آن كس دوست دارد خدای - عزّوجلّ - را در حالی ملاقات كند كه به او روی نموده و از او اعراض نكرده باشد، باید كه ولایت علی را دارا شود، و هركس مایل است خداوند را ملاقات نماید در حالی كه از او راضی باشد، فرزندت حسن را دوست بدارد، وهركس می خواهد خداوند او را در حالی ملاقات كند كه بر او ترسی نباشد، دوستدار فرزندت حسین گردد، و هر آن كه مایل است در حالی خداوند را ملاقات نماید كه گناهانش آمرزیده شده باشد، دوستدار علی بن الحسین سجّاد گردد، و هر كس دوست می دارد كه خدای تعالی را با روشنی چشم ملاقات كند، دوستدار محمد بن علی باقر باشد، و هر كس دوست دارد خداوند را در حالی ملاقات كند كه پرونده او را به دست راستش دهند، دوستدار جعفر بن محمد صادق باشد، و هر كس دوست دارد خدای تعالی را پاك و پاكیزه ملاقات كند، (ترجمه ناقص است) علی بن موسی الرضا را دوست بدارد، و هر كس دوست دارد خدای تعالی را در حالی ملاقات كند كه درجاتش بالا رفته و سیّئاتش به حسنات تبدیل گشته باشد، محمد جواد را دوست همی دارد، و هر كس دوست می دارد كه خداوند را ملاقات كند و از او به آسانی حساب كشد، علیّ هادی را دوستدار باشد، و هر كس دوست دارد خداوند را در حالی ملاقات نماید كه از رستگاران باشد، دوستدار حسن عسكری شود، و هر كس دوست می دارد خدای را در حالی ملاقات كند كه ایمانش كامل و اسلامش نیكو باشد، ولای حجّت صاحب الزمان منتظر را پیشه كند. اینان چراغ های تاریكی، و امامان هدایت، و نشانه های تقوی می باشند. هر آن كه آنان را دوست بدارد و ولایتشان را دارا شود، برای او از خدای تعالی ضمانت بهشت كنم. [2] .

می گویم: جهت دلالت آن است كه مراد از تولّی هر یك از امامان علیهم السلام - كه در این



[ صفحه 641]



حدیث آمده - اظهار محبّت با اعمال بدنی و كارهای پسندیده است، زیرا كه ولایت قلبی نسبت به تمامی آن ها واجب است و اظهار محبّت نسبت به هر یك از ایشان اثر ویژه ای دارد كه در این حدیث بیان گردیده، و بدون تردید دعا در حقّ مولایمان صاحب الزمان علیه السلام و خواستن فرج و ظهور آن جناب از درگاه خداوند اظهار محبّتی است كه در دل ها نهفته. پس این اثر بر آن مترتّب می گردد، و جهت این كه این تأثیر در دوستی كردن نسبت به مولایمان حضرت حجّت علیه السلام قرار دارد، آن است كه ایمان جز با معرفت تمام امامان برحقّ علیهم السلام كمال نمی یابد، و چون جزء آخر علّت تامّه است، پس ایمان جز با ولایت و دوستی كردن با خاتم الائمه، و برطرف كننده غم از این امّت - كه خدای تعالی فرجش را نزدیك فرماید - تمام نخواهد شد.


[1] البرهان: 522 - 521:4.

[2] بحار الانوار: 296:36.